Buurttuin Zusterstraat

De Buurttuin Zusterstraat is een groene oase verscholen op het binnenterrein van de Zusterstraat 83-85 in Schilderswijk-West, Den Haag. Hier lag een voormalige paardenmanege. Je vindt er een voedselbos, een bloemen/vlindertuin, moestuintjes en een natuurspeelplaats. Ook is er een groentekas, steenoven waar je je eigen brood kan bakken, en een fijn terras om in de zon te zitten. De tuin is een onderdeel van Stichting Jacobahof en wordt door vrijwilligers (buurtbewoners) gerund. Een kerngroep van 10 buurtbewoners coördineert de werkzaamheden. In totaal zijn er zo’n 100 mensen uit de buurt betrokken bij de Buurttuin. Sommigen helpen regelmatig, anderen komen af en toe langs waaien. Alles mag!

Adres: Zusterstraat 83-85, Den Haag
Openingstijden:
Ma-zo (dagelijks) van 10:00 - 17:00 in de winter en van 10:00 - 19:00 in de zomer

Kom langs om je eigen groente te plukken!

De buurt knapt enorm op door deze mooie poortschildering van @SOGOSHOW

Steenoven waar je lekker brood of pizza kan bakken.

bannerfoto: Valerie Kuypers

Doe mee!

Zonder buurt geen buurttuin. Iedereen is van harte welkom om te komen helpen. Er is van alles te doen en altijd tijd voor een praatje. In het (dagelijks) onderhoud van de buurttuin, is alle hulp welkom. Ook is er zeker nog ruimte om (nieuwe) ideeën te ontwikkelen. Daarbij kun je denken aan::

• Moestuin / koken / eten

• Planten / bomen / voedselbos

• Irrigatie / bewatering

• Klussen / timmeren / bouwen

• Speeltuin / boomhut

• Organiseren / regelen

Wil je gewoon eens komen kijken? Neem even contact op, dan kunnen we zorgen dat een vrijwilliger je ontvangt.

foto boven: Valerie Kuypers

WELKE AFSPRAKEN ZIJN ER IN DE BUURTTUIN?

Om de boel netjes en gezellig te houden, zijn de volgende huisregels gemaakt:

• Met respect gaan we met elkaar om.

• Respecteer het groen, blijf uit de perken en niet zomaar iets plukken (tenzij anders aangegeven).

• Bezorg geen overlast aan andere bezoekers en omwonenden (schreeuwen, harde muziek etc).

• Afval graag opruimen of meenemen.

• Na gebruik van spullen en gereedschap, netjes opruimen (ook als uw kinderen met iets hebben gespeeld).

• Bij vernieling of verlies/diefstal van spullen of gereedschap, graag melden.

• Alle kinderen zijn welkom om te spelen en te ontdekken, maar graag wel onder toezicht van ouder(s) of begeleider(s).

• Fietsen graag buiten het terrein parkeren.

• Geen drugs en/of overmatig alcoholgebruik.

VAN VROEGER TOT NU

In mei 2019 liet de Gemeente Den Haag aan de buurt weten dat er een braakliggend terrein aan de Zusterstraat tot een groene bestemming kon worden gerealiseerd door bewoners. Op de plek van de buurttuin stond vroeger een manege met stallen.

Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest. De gemeente heeft bewoners meerdere keren middels een brief geïnformeerd over de nieuwe locatie en uitgenodigd voor een aantal informatiebijeenkomsten. De meerderheid van deze bijeenkomsten hebben plaatsgevonden op het Jacobahof. In deze fase van informeren en betrekken heeft ook stichting Jacobahof het initiatief genomen om een aantal extra buurtconsultaties te organiseren. Het doel van deze consultaties was naast het informeren en betrekken, bewoners de ruimte te geven zelf met ideeën en wensen te komen en een rol te spelen in de uitvoer.

Een concrete uitkomst van deze consultaties was de totstandkoming van een kerngroep door een aantal bewoners die de kar ging trekken. Sinds oktober 2020 houdt de kerngroep zich bezig met o.a. het inventariseren en concreet maken van ideeën en wensen van bewoners, bewoners betrekken en laten participeren, en het maken van een planning voor de uitvoer. Daarnaast nam de kerngroep de communicatie met de gemeente en andere partners op zich.

Met een financiële bijdrage van Fonds1818 is er een mooi beginnetje gemaakt. Stukje bij beetje, met minimale middelen, veelal met gedoneerde of gevonden spullen en materialen maakten buurtbewoners er een steeds mooiere plek van. De komst van een eigen grondwaterpomp zorgde ervoor dat er ook echt wat kon groeien.

In oktober 2021 kwam er goed nieuws voor de buurttuin! De gemeente stelde 50.000 euro beschikbaar als gift uit de pot van vergroeningsprojecten. Daarmee kon de Buurttuin enorme stappen maken. Wel moest het geld binnen 6 weken besteed zijn. De investeringen moesten dus qua tijd wel haalbaar zijn. Ook was een voorwaarde dat de uitgaven zouden bijdragen aan het “duurzaam voortbestaan” van de buurttuin. Robuuste materialen die lang mee gaan dus. Er werd een bliksem-ideeën-sessie georganiseerd en een lange lijst met ideeën uit eerdere brainstormsessies met bewoners werd geraadpleegd. Uiteindelijk is er door de kerngroep gekozen voor onder andere een grote groentekas, een pizzaoven, een vlonderterras, pergola, moestuinbakken, verplaatsbare luifel, grote picknicktafel voor 10 personen, opklapbare werkbanken en een hoekbank met salontafel.

In nog geen twee jaar tijd is een kale woestenij omgetoverd tot een mooie weelderige groene en rustgevende oase vol fruit- en notenbomen. Naast de vele planten en bloemen die er nu groeien heeft een zwerm bijen heeft onze tuin als geschikt thuis gekozen, de vleermuizen vinden er hun onderkomen, een roodborstje heeft er zijn huisje en tellen we heel wat verschillende soorten insecten. En dat allemaal terwijl we met z’n allen een groot deel van de tijd in lockdown zaten of maar met kleine groepjes bij elkaar mochten komen! Uiteraard is de tuin nog niet klaar. Iedere week zijn vrijwilligers in de tuin aan het werk om de boel te onderhouden en ideeën uit te werken. Bovendien moet alles wat er gezaaid en geplant is de komende jaren de kans krijgen te groeien.

Buurttuin wint Publieksprijs HOP!
In december 2022 ontving de Buurttuin de publieksprijs in het kader van de Haagse Openbare Ruimte Prijs van Platform Stad.